We zitten al een paar weken op het puntje van onze stoel om u te kunnen zeggen dat de VAA in 2024 niet met ± 20% zullen stijgen omdat “Mister Staatsbon” Van Peteghem met een deus ex machina de grote stijging die er zou moeten komen wegens de wettelijk vastgelegde berekeningswijze, afgewend heeft. Armoe troef echter: de socialisten en de groenen gunden hem deze aanpassing lang niet! Maar vorige nacht kreeg iedereen wat lekkers voor de respectievelijke achterban en is het compromis uiteindelijk toch een feit geworden. We kunnen ons er niet van weerhouden om even de azijnp*sser van dienst te zijn: het gaat o.i. wél om een verkiezingsstunt! Ja, er zal vermeden worden dat er een grote stijging komt dit jaar, maar dat lijkt een éénmalig effect, dus enkel voor 2024. En dat enkel omdat u niet (of minder) kwaad in het stemhokje zou staan. Er zou, zover wij het begrepen hebben, namelijk niets meer gebeuren dan het aanpassen van de waarden in de formule die gebaseerd zijn op de NEDC-uitstootmetingen naar de nieuwere WLTP-normen. Goed gevonden, we geven het toe, maar volgend jaar hebben we er sowieso van want het aandeel van elektrische wagens zal blijven stijgen en dus zal de referentie-uitstoot (als gemiddelde van een deel van het wagenpark) blijven grote dalende sprongen maken. “We” in de vorige zin zijn diegenen die een wagen hebben die al rijdend brandstof verbruikt (de elektrische doen dat namelijk [quasi altijd] ook, maar dan vooraleer ze gaan rijden: namelijk wanneer de elektriciteit opgewekt wordt waarmee ze rijden…). Hoe dan ook, het gat dat geslagen wordt in de staatskas doordat het totaalbedrag aan accijnzen op brandstoffen dat geïnd wordt drastisch gaat dalen, zullen we allemaal moeten helpen dempen. Dus we vrezen dat ook de pure EV-rijders binnenkort hun VAA (dat minimaal € 1.600,00 moet zijn in 2024) zwaar de hoogte in zullen zien gaan…