Skip to main content
Tax

Viva elektrisch rijden: maar zijn er ook kleine lettertjes?

By 6 april 2022april 20th, 2022No Comments

viva-elektrisch-rijden-maar-zijn-er-ook-kleine-lettertjes-warfid-waregem-accountant

Uiteraard, en die komen mondjesmaat aan de oppervlakte en worden niet zo luid van de regeringskansel getoeterd. Een eerste grapje komen we tegen met betrekking tot de installatie van laadpalen, u weet wel: die dingen waarvan er massaal veel moeten bijkomen (in 8 jaar moeten er 20 keer zoveel worden geïnstalleerd dan er nu zijn!) om ook maar een beetje vertrouwen bij de bevolking te krijgen om met z’n allen elektrisch te gaan rijden. U weet wellicht al dat u die kosten dubbel zal mogen afschrijven als u zich aan dergelijke aankoop waagt tegen eind dit jaar (en 150% i.p.v. 200% als u dat paalding maar volgend jaar geleverd krijgt). Let wel: thuisbatterijen zijn geen laadpaal, dus hiervoor geldt deze Sinterklaaspolitiek niet.

Maar nu komt het: iedereen onthoudt “dubbel in kosten steken”, terwijl een beetje boekhoudertje u zal diets maken dat die dingen moeten afgeschreven worden. Het voordeel wordt dus over meerdere jaren gespreid. “Hoeveel jaar?”: vraagt u? Datzelfde beetje boekhoudertje zal u antwoorden: “5 jaar (zie artikel Lien) natuurlijk want het is een installatie, alhoewel: die zal wel snel verouderen, ge kunt misschien 3 jaar proberen.”. Voor de puristen onder u: die verhoogde aftrekbaarheid geldt slechts vanaf wanneer uw laadpaal voor het publiek toegankelijk is (!) en slechts voor zolang die publiek toegankelijk is.

De kwestie lijkt beslecht, maar dan komt onze Minister van Financiën op het toneel en in tegenstelling tot Didier Reynders indertijd die er precies lol in had om als Minister van Financiën quasi altijd zijn fiscale ambtenaren terug te fluiten en in het Parlement interpretaties van wetten ten beste gaf die verregaande versoepelingen inhielden, vindt de huidige minister, Vincent Van Peteghem, nogal rap dat hij zijn fiscale hordes moet steunen en dus komt die nu laconiek melden dat een afschrijvingstermijn van 10 jaar als normaal moet beschouwd worden! Ik hoop dat die z’n privé adres uit de pers kan houden want het zou wel eens kunnen dat z’n voortuintje binnen een paar jaar vol gegooid wordt met laadpalen “die nog jaren zullen meegaan”…

Voor wie een rekenmachientje heeft met van die moeilijke toetsen: reken eens uit wat het actuariële rendement is van een verhoogde afschrijving op 10 jaar? ’t Zou kunnen zijn dat het een beter plan lijkt uw elektrische wagen op te laden met uw hometrainer…

Maar we moeten toch afsluiten met een positieve noot: dat uw laadpaal publiek toegankelijk moet zijn, betekent niet dat dat overdag moet zijn! U mag die paal overdag voor uw eigen mensen voorbehouden en ’s nachts voor de wijde wilde buitenwereld. De snoodaards onder u die de poort regelmatig zouden “vergeten” open te laten of de paal zouden “verstoppen” achter hegje of muurtje: er komt een databank met alle publiek toegankelijke laadpalen en wie soloslim speelt, zal een fiscale repercussie ondergaan… “Big brother will be watching you!”

Voor wie heel deze saga eigenlijk “voor te lachen” vindt, zal het lachen snel vergaan: omdat de overheid wil inschatten wat de “vergroening van het wagenpark” allemaal kost, zullen belastingplichtigen tegen 2026 een aangifte moeten indienen die weergeeft wat de hele wetgeving rond de “ban-de-uitstoot-wagens” voor hen betekent qua lager VAA (minder personenbelasting dus), qua hogere aftrekbaarheid van de kosten (minder vennootschapsbelasting tot 2031, wanneer uitstootvrije wagens ook maar 67,5% meer aftrekbaar zullen zijn), qua besparing op diesel en benzine (bij benzine maken accijnzen tot een derde van de pompprijs uit!), btw (want er is ook btw op die accijnzen!),… want de autofiscaliteit staat jaarlijks voor ongeveer 9 miljard euro aan inkomsten en die dreigen natuurlijk een gigantische opdoffer op te lopen. Waarom de overheid dat niet uit hun eigen boekhouding kan halen, is ons een raadsel, maar goed, de ondernemingen verplichten is makkelijker… Je hoeft geen slecht karakter te hebben om te beseffen: als we inderdaad massaal zouden overschakelen op elektrisch rijden, dan wordt een dermate krater in de Schatkist geslagen dat een volgende regering niet anders zal kunnen dan ook het elektrisch rijden “plat te taxeren”… En, neen, we durven vooralsnog niet denken aan de “administratieve vereenvoudiging” dat het met zich mee zal brengen om die aangiften op te stellen. Vindt u boekhouders nu toevallig al eerder zuurpruimen, geloof me: “it will get worse before it gets better”…

Auteur: Jan Baert (28 maart 2022)