U zal het misschien ook gelezen hebben in de populaire pers: “Bedrijfswagens goedkoper in 2020”. Daarna volgt een heel exposé van de berekening van het VAA voor de bestuurders. En, inderdaad, in veel gevallen daalt het VAA met 3% à 4%… Maar bij de start van dit schrikkeljaar zullen velen onder u echter (onaangenaam) schrikken wanneer ze vernemen wat er precies gebeurt met het aftrekpercentage van de kosten van hun wagen in de vennootschap. We worden vanaf nu (1/1/2020) gezegend met de volgende formule om het aftrekpercentage te kennen:
Diesel: 120% – (0,50% x # gr CO2);
Benzine & Elektrisch: 120% – (0,475% x # gr CO2);
en dit dient per wagen apart berekend en bijgehouden te worden, ook voor de brandstof! Als er nu nog één durft de woorden administratieve vereenvoudiging in de mond te nemen, dan mag hij/zij dit hier ten kantore voor alle wagens ne keer komen uitcijferen, ’t zal hem/haar heugen… En dan hebben we het nog niet over het feit dat in eenmanszaken auto’s gekocht tot 31/12/2017 wél nog aan 75% mogen afgetrokken worden als dat beter uitkomt én dat de aftrek nooit hoger kan zijn dan 100% (ja, ook voor elektrische) en nooit lager dan 50%; allez, tenzij de uitstoot hoger is dan
200 gram, dan is het maar 40%. Als u zich ooit afvroeg wat fiscale koterij is, dit is een mooi voorbeeld van dergelijke waanzinwetgeving. Aftrekpercentages kunnen door deze nieuwe formule gemakkelijk tot 25% naar beneden tuimelen (en, toegegeven, in sommige gevallen een beetje stijgen). Dus de kosten schieten dan met 6,25% naar boven (namelijk 25% belasting op 25% minder aftrekbare kosten)…
Als je dan weet dat een VAA typisch maar een fractie is van de totale kostprijs van een wagen, dan zal het u niet verbazen dat we het een beetje misleidend vinden van de populaire pers om het te hebben over goedkopere bedrijfswagens, het netto effect van een beetje voordeel bij het VAA en de grote negatieve duw bij de aftrekbaarheid, zal per saldo eerder een wrang gevoel geven…
Auteur: Jan Baert (3 januari 2020)