Skip to main content
Legal

Sauve qui peut, sauf ceux qui paient…

By 6 december 2019No Comments

In tegenstelling tot velen, hopen wij dat het nog lang duurt vooraleer er een federale regering gevormd wordt. Want wat nu uitlekt, is echt niet iets waar we moeten naar verlangen en dus hopen we dat wat meer tijd wat meer raad zal brengen… Blijkbaar hoopt de Informateur nu om vanuit België definitief het klimaat te redden door frontaal de salariswagens aan te pakken: enkel elektrische wagens zouden nog enige aftrekbaarheid (hoeveel???) genieten. Al de rest van het wagenpark mag figuurlijk, en voor een groot stuk dus ook letterlijk, op de schroothoop. Daar zal het milieu mee gebaat zijn: al die wagens straks aan de kant tegen dumpingprijzen? Stuur naar Sinterklaas maar een briefje voor een energiecentrale of acht, want als het gros van de benzine en de diesel zal vervangen moeten worden door elektriciteit, dan zullen anders maar weinigen onder ons ’s avonds het fornuis nog kunnen aanleggen… Enne, euh, neen, een alternatief voor de meer dan 5 miljard euro accijnzen op brandstoffen ligt ook nog niet op tafel.

Maar, vrijheid blijheid: een andere beleidsoptie is om werknemers die zelf hun ontslag geven, ook recht te geven op werkloosheidsvergoeding. We sluiten niet uit dat dat wél een gunstig effect zou hebben op de files. Er is maar één vraag die niet mag gesteld worden: wie zal dat betalen…? Want het wordt nog erger/beter, en deze gedachte kunnen we wél pruimen: KMO’s zouden ook vrijgesteld worden van RSZ op de tweede en de derde werknemer. Dit alles onder het moto: is’t bijna Sinterklaas of niet? “Geef maar gazze: ’t zal onzen tijd wel duren” moeten er daar een paar rond Paul Magnette denken. Heeft er iemand een rekenmachientje met verse batterijen over? Misschien opsturen naar Wetstraat 16, 1000 Brussel, ze gaan het nodig hebben…

Auteur: Jan Baert (28 november 2019)