Tax

Administratieve vereenvoudiging, aflevering 0.0

By 3 april 2026No Comments

Administratieve vereenvoudiging, aflevering 0.0​

Soms komt u facturen tegen waarop de verstrekker van de factuur doodleuk geen btw aanrekent en zich er van af maakt met een cryptisch zinnetje dat als volgt luidt : “Bijzondere vrijstellingsregeling van belasting” (recent gewijzigd want vroeger was dit “Bijzondere vrijstellingsregeling kleine ondernemingen” als we de brochure “9 vragen omtrent de btw-vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen” mogen geloven die de fiscus daarvoor zelf op haar website publiceert, de aanpassing staat er nog in “track changes” te blinken…). Beetje kort door de bocht: zal u geen btw-omzet hebben hoger dan € 25.000,00 in een kalenderjaar, dan kan u het btw-circus (grotendeels) aan u laten voorbij  gaan en rekent u dus geen btw op uw verkoopfacturen, maar kan u ook geen btw aftrekken op uw aankoopfacturen. In uw eerste jaar was alles simpel: u stak van wal, bereikte u geen € 25.000,00 omzet, dan was alles OK, ging u erboven, dan moest u vanaf die factuur wél btw beginnen aan te rekenen. Dit sinds jaar en dag. Iedereen gelukkig. Dachten we…​

Iemand met een voorliefde voor administratieve overlast, vond echter dat het beter zou zijn om in het eerste jaar die grens dagelijks aan te passen! Start u op 1 januari, dan mag u uw vermoedelijke omzet vergelijken met € 25.000,00. Start u in het midden van het jaar, dan moet u vergelijken met slechts ± € 12.500,00… Start u na 73 dagen, dan vergelijkt u met € 20.000,00 etc etc. Dit is niet om het moeilijk te maken, dit is om u sneller boetes te kunnen geven… Waar zit Marc Coucke met zijn fiscale-nonsens-sketch-talent wanneer je hem nodig hebt?!​

​

Auteur: Jan Baert (31 maart 2026)